Indkaldelse
Ordinær generalforsamling Torsdag den 13. marts 2025 kl. 19.30
Alle Borgerforeningens medlemmer indbydes til Ordinær generalforsamling Torsdag den 13. marts 2025 kl. 19.30.
Der indledes med spisning kl. 19.00 Kulturhuset-Skyttehuset, Skovhuse 11, Sønderborg
Dagsorden:
- Valg af dirigent
- Formandens beretning om Borgerforeningens virke i det forløbne år
- Kassereren fremlægger revideret regnskab og statusoversigt til godkendelse
- Kassereren forelægger budget for det kommende år
- Fastlæggelse af kontingent gældende for 2026
- Indkomne forslag
- Valg ifølge lovene:
Formand: Tage Christensen (uden for tur)…………………………………….……….1 år
Oldermand/næstformand: Indstilles af Skyttelauget…………………….……….2 år
Kasserer Max Samsø Hansen (modtager ikke genvalg)……………………..…..2 år
Suppleant til bestyrelsen Jørn Otten………………………………………………….…..1 år - Revision:
Revisor: Freddy Grøndahl…………………………………………………….…………………1 år
Revisor: Erling Hansen……………………………………………………..…………..………..1 år
Revisor-suppleant: John Asmussen………………………………….………………….…1 år - Eventuelt
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal skriftligt være formanden Tage
Christensen i hænde, senest den 6. marts
Tlf. 30 23 64 47, vedskellet47@mail.tele.dk
Der indledes med spisning kl. 19.00
Menu: Schnitzel med smørsovs, brasede kartofler med bacon/løg og ærter.
Pris 130 kr. pr. person.
Øl, snaps og vand til Skyttehusets sædvanlige billige priser.
Tilmelding til spisning senest den 6. marts.
Du tilmelder dig til spisning ved at indbetale på MobilePay 19504 (Festkomiteen)
Har du ikke mulighed for MobilePay send en SMS til 51513415 (Erik Otten) for bindende
tilmelding.
Referat
Nyt referat af Ordinær generalforsamling Torsdag den 13. marts 2025 kl. 19.30
Dagsorden:
1. Valg af dirigent:
Steen Nørhardt blev valgt
2. Formandens beretning om Borgerforeningens virke i det forløbne år:
Velkomst:
Velkommen til generalforsamlingen 2025 – den 168. ordinære generalforsamling i nyere tid.
Velkommen til vores æresmedlemmer, velkommen til helt nye medlemmer, som er med for første
gang til vores generalforsamling og velkommen til alle medlemmer, som trofast møder op til vores
generalforsamlinger.
Også året 2024 blev et anderledes år for Borgerforeningen. Vi troede, at corona-tiden var toppen
af besværligheder for Borgerforeningen, andre foreninger og samfundet i øvrigt. Det var det ikke.
Vi havde ekstraordinære generalforsamlinger i 2023 for at slå bestyrelserne i Borgerforeningen og
Den selvejende institution sammen med den intension, at få bedre udnyttelse af kompetencerne i
de to bestyrelser fordelt ud på en lille Hovedkomité med kun 4 personer og en række
underkomiteer. Det er ikke lykkedes. Det vender jeg tilbage til.
Vi har i skrivende stund 165 medlemmer og har et fortsat fald i medlemstallet på trods af, at
Borgerforeningen har en af de laveste kontingenter målt på foreninger i samme størrelse. Vi var
ved generalforsamlingen i 2023 oppe på 189 medlemmer. Vi var for blot få år siden oppe på over
230 medlemmer. Også det vender jeg tilbage til.
I løbet af 2024 har vi mistet 4 skyttebrødre og medlemmer af Borgerforeningen. Skyttebror.
Skyttebror og æresmedlem Svend Aage Andersen døde den 3. februar 2024, skyttebror Vagn
Andersen døde den 29. februar 2024. Sidst på året mistede vi skyttebror Hans Nør den 10. oktober
og skyttebror Jens Peter Petersen den 20. oktober. Ved 3 bisættelser var skyttelauget
repræsenteret med fane og stod espalier.
Skal vi rejse os og mindes vores afdøde skyttebrødre og Borgerforenings medlemmer.
Æret være deres minde.
Tilbageblik:
Det vil være at fortrænge virkeligheden at sige, at det bare er kørt ud over stepperne.
Bevares – vores loppemarkeder og egne koncerter og skydeaftener i Kulturhuset – Skyttehuset
samt eksternt arbejde i Sønderborg city og i Mølleparken har kørt rigtig godt.
Men vi må også erkende, at vi har en stor udfordring, når det gælder skyttefesten og
kongeskydningen. Aldersmæssigt er skyttebrødrene på den forkerte side at det, som kvinderne
kan forlange, og så kniber det gevaldigt med bentøjet. Vi må også erkende, at det bliver svært at få
flere skyttebrødre i den kampdygtige alder. Tværtimod melder de yngre medlemmer sig ud af
foreningen.
Også i løbet af 2023 er vi blevet tilgodeset med tilskud og sponsorater.
Her skal nævnes:
Sønderborg Kommune, skyttefest……………………………………….3.000 kr.
Ole Ravn, Elektrikerne, skyttefest………………………………………..4.800 kr.
Ringriderfesten, tilskud……………………………………………………..5.000 kr.
Det er rene tilskud/sponsorbeløb og tak for det!
Vi har i mange år – ved siden af lønnet arbejdet for Vores Sønderborg (Sønderborg Handel) – fået
et indirekte og større sponsorbeløb hvert år – cirka 5.000 kr. men ikke i 2024.
I ugen op til vores to loppemarkeder havde vi tidligere lysreklamer på Sønderborg Handels 12
pyloner ved Sønderborgs indfaldsveje (5), ved Skansen (1), Nordborg (2), Gråsten (2), Guderup
(1) og Broager (1). Men da den mangeårige sekretariatsassistent gik på pension, blev stregerne
tegnet op. Meldingen fra Sønderborg Handel – der har nok at slås med i form af en til tider
mennesketom bymidte – var: Vi betaler for jeres arbejde, og I betaler for vores arbejde. Jeg skal
ærligt talt indrømme, at de kærlige relationer er kølnet lidt.
De manglende pylon-reklamer har ikke betydet noget særligt. Kassereren vender tilbage med,
hvad Borgerforeningens livline er på indtjeningen ved årets to loppemarkeder.
Det skal også nævnes, at vores to online loppesælgere Irene Clausen og Kjeld Clausen ikke har
haft så travlt det seneste år. Der har ikke været så mange gode ting at sætte på nettet som
tidligere.
Det var heller ikke svært ved nytårsfesten at udnævne ”Årets medlem 2024”. Det var Paul Erik
Kurzweg, som er en ildsjæl ud over det sædvanlige. Han knokler i Skyttehuset stort set hver
tirsdag året rundt og er også med, når der er opgaver med eksternt arbejde.
Fremtiden:
Jeg har i mange år i min beretning filosoferet over samfundets udfordringer og ikke mindst
foreningslivets genvordigheder. Jeg vil i år koncentrere mig om det sidste.
Der skal ikke herske tvivl om, at de frivillige i Forenings-Danmark er guld værd i forhold til at
opbygge fællesskaber, forebygge ensomhed, støtte menneskers trivsel og meget mere.
Prøv at forestille jer et Danmark uden frivillige. En stor del af samfundet ville gå i stå. I det daglige
tænker vi ikke over den enorme indsats, som frivillige yder i mange sociale aktiviteter, kirker,
foreninger, idrætsklubber og mange andre steder.
Og for første gang i 20 år er der en stigning af frivillige i det danske samfund. En undersøgelse
viser, at 40 procent af danskerne lavede frivilligt arbejde i 2023, og de brugte i gennemsnit 18 timer
om måneden på det frivillige arbejde. Den kan vi godt slå i Borgerforeningen.
Som jeg indledte med at sige, så har vi fortsat et faldende medlemstal og det på trods af halvt
kontingent. Vi har sågar efter corona haft et kontingentfri år.
Selv om vi er godt økonomisk polsteret på nuværende tidspunkt, så slipper pengene op på et
tidspunkt, når vi ikke tjener så mange penge mere på eksternt arbejde. Derfor er det også bydende
nødvendigt, at vi fastholder vores store loppemarkeder.
Som jeg også nævnte med den nye struktur i Borgerforeningen, så er det langtfra blevet det som
var intentionen. Altså en lille hovedkomité med 4 mand, en suppleant og på nuværende tidspunkt
tre tilforordnede – altså formænd for en af underkomiteerne.
Der mangler mange frivillige hænder, og det har betydet, at hovedkomiteen, som også er identisk
med ejendomskomiteen, har et helt urimeligt arbejdspres på grund af manglende frivillige hænder i
nogen af de vigtige underkomiteer.
Foreløbig kører Skyttelauget som den skal. Det samme gør Økonomikomiteen og Pressekomiteen.
Aktivitetskomiteen er splittet op forstået på den måde, at Egon Hansen og Jens Gøttler står for
torsdagsskydningerne, mens koncerter i Skyttehuset og loppemarkedet er blevet varetaget af
hovedkomiteen.
Heldigvis er Knud Bjerring er blevet en ihærdig vicevært med blandt andet udlejning af
skyttehusets festlokaler. Tak for det.
Bowlingklubben kører selvstændig med egen bestyrelse, egen kontingent og egen cigarkasse. Det
har bare været et tilfælde, at afdøde Svend Aage Andersen en overgang også var formand for
bowlingklubben.
Siden den daværende festkomité smed tøjlerne i september 2023, måtte hovedkomiteen også her
tage over. Her er nu Erik Otten festkomitéformand med hjælp fra os andre.
Hovedkomiteen har også måttet tage over, når det gælder flittige hænder til komiteen for intern
kommunikation. Det vil sige en Webmaster til tekst og foto til hjemmesiden, indslag på Facebook
og ikke mindst en redaktør til Foreningsnyt.
Nu sidder der måske nogen i forsamlingen og tænker. Hvorfor har I ikke sagt det noget før.
Jeg har i de senere års beretninger udtrykt bekymring over manglende flittige hænder og har
tidligere skrevet om det i Foreningsnyt.
Men det er naturligvis formanden, der skal have tæsk for det arbejde, som ikke bliver lavet. Og jeg
skal hilse at sige, at det får han.
Afslutning:
Tak for samarbejdet i det forgangne år.
3. Kassereren fremlægger revideret regnskab og statusoversigt til godkendelse:
Max omdelte 2024 regnskaber: basisindtægter er 122tkr, udgifter er 113 tkr. resultater er
herefter 9 tkr. Div kommiter: Skyttelauget: et plus på 79 kr-
Festkomite: et underskud på 16tkr-
Aktivitetskomite: Loppemarked et overskud på 82 tkr.
Klubaftener: (skydning) et overskud på 4tkr.
Bowling samt div koncerter/foredrag: 99 tkr. Resultat Borgerf. efter komiteer: 91 tkr.
Indtægter Skyttehuset i alt 192 tkr -omkostninger/udgifter 312tkr.= et minus på 128tkr. Samlet
resultat: et minus på 28 tkr.
STATUSOPGØRELSE:
AKTIVER: ejendom m.m. 2.408 tkr- tilgodehavende og likvide beholdninger 635tkr-
PASSIVER: formue: 2776 tkr. -gæld 270 tkr. = i alt. 3.047tkr.
4. Kassereren forelægger budget for det kommende år:
Basisindtægter 110tkr. – 124tkr. = et minus på 14tkr. skyttefest -6tkr. nytårsfesten -9tkr. julefest
-17tkr. loppemarked +60tkr.skydning +4tkr. konerter/foredrag 64tkr. udlejning af Skyttehuset og
festsalen i alt 178 tkr. – vedligeholdelse 70 tkr. el vand m.m.-120tkr. forsikringer ejd.skatter
m.m. -134tkr. samlet resultat et underskud på 7tkr.
5. Fastlæggelse af kontingent gældende for 2026:
Kontingent bliver rullet tilbage til de gamle satser som var før Corona.
6. Indkomne Forslag:
Ingen
7. Valg ifølge lovene:
Formand: Tage Christensen (uden for tur): Jørn Otten blev valgt for 1 år.
Oldermand/næstformand: Indstilles af Skyttelauget : Bent Jørgensen blev valgt for 2 år
Kasserer Max Samsø Hansen (modtager ikke genvalg) Freddy Grøndahl blev valgt for 2 år.
Suppleant til bestyrelsen : Steen Nørhart blev valgt for1 år
Max Samsø Hansen blev valgt som formand for aktivitskommiteen.
8. Revision:
Revisor: Birthe Langendorf blev valgt for 1 år.
Revisor: Erling Hansen……………………………………………………………………..1 år
Revisor-suppleant: Svend Aage Asmussen……………………………………………………1 år
Referent: Erik Dreier